ئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان، سیده‌ فاطمه مقیمی، با اشاره به رشد صنعت خودروسازی گرجستان، از ورود موقت خودروهای گرجی به ایران خبر داد. وی خاطرنشان کرد که این خودروها به دلیل قیمت تمام‌شده مناسب، می‌توانند جایگزینی برای برخی از خودروهای وارداتی به ایران باشند.

مقیمی در ادامه اشاره کرد بخش قابل توجهی از تجارت میان ایران و گرجستان با استفاده از کامیون‌های ایرانی انجام می‌شود. این امر به دلیل کمبود ناوگان حمل و نقل در گرجستان، فرصت‌های مناسبی را برای کامیون‌های ایرانی در زمینه ترانزیت کالا به وجود آورده است. ایران کالاهای مختلفی از جمله مواد اولیه و مواد نیمه‌نهایی مورد نیاز برای تولید محصولات نهایی را به گرجستان صادر می‌کند. این کالاها در واحدهای صنعتی مستقر در مناطق آزاد گرجستان برای تولید محصولات نهایی استفاده می‌شوند و در نهایت در بازار گرجستان به فروش می‌رسند.

وی همچنین گفت: گرجستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در میان دو قاره آسیا و اروپا، از دسترسی مطلوبی به بازارهای بین‌المللی برخوردار است. این کشور همچنین با کشورهای اروپایی تفاهم‌نامه‌های تجارت آزاد امضا کرده و به‌تازگی به اتحادیه اروپا نیز پیوسته است. به همین دلیل، می‌تواند به عنوان پلی ارتباطی برای صادرات محصولات ایرانی به بازارهای جهانی عمل کند. عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا، این کشور را در تجارت با ایران محتاط‌تر کرده است. با این حال، همچنان فرصت‌های مناسبی برای تجارت در مناطق آزاد گرجستان وجود دارد. ایرانی‌ها می‌توانند در قالب سرمایه‌گذاری مشترک با گرجی‌ها به تولید و تجارت کالا در این کشور بپردازند. یکی از چالش‌های اصلی در این زمینه، مشکل انتقال پول از گرجستان به ایران به دلیل عدم عضویت ایران در اف‌ای‌تی‌اف است.

 

به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان، این کشور با وجود برخی از محدودیت‌ها، می‌تواند به عنوان دروازه‌ای جدید برای تجارت ایران با اروپا عمل کند. استفاده از فرصت‌های موجود در این کشور، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و رفع موانع و چالش‌های موجود است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − شش =

پست های مرتبط